تبلیغات
ماشینهای بنز،لامبورگینی،بی ام و،فراری،رنو،پژو،فورد،آئودی،پورشه و...
ماشینهای بنز،لامبورگینی،بی ام و،فراری،رنو،پژو،فورد،آئودی،پورشه و...



امروز مطالبی رو برای اشنایی شما با اجزای مختلف اتومبیل گذاشتم

موتور ماشین چگونه كار میكند
آیا تا به حال پیش آمده كه كاپوت خودروی خود را بالا بزنید و متعجب بمانید كه آن داخل چه خبر است ؟



موتور خودرو می تواند نمایشگر یك سری قسمتهای فلزی , لوله های مختلف و سیمهای گیج كننده باشد . شما ممكن است كه از روی كنجكاوی بخواهید دریابید كه آنجا چه میگذرد . به هر حال شما از این وسیله به طور روزانه استفاده مینمایید و دانستن طریقه كار كردن آن باید جالب باشد . یا شاید شما خسته شده باشید از اینكه خودروی خود را به مكانیكی برده و در مورد قسمتهایی ( كه كاملا برای شما بی معنیست ) بشنوید و مجبور باشید به خاطر این قسمتهای ناشناخته فاكتور گران قیمتی را امضاء و پرداخت نمایید.

یا حتی ممكن است كه شما قصد خرید یك خودروی جدید را داشته باشید و با لغات خنده داری مانند 3 لیتر وی 6 یا dohc یا mpfi برخورد
نمایید . معنی اینها چیست ؟

اگر تا به حال در مورد اینجور مسائل متعجب شده اید , پس به خواندنتان ادامه دهید ! در این مقاله مادر مورد ایده های اولیه در مورد موتور , سپس شرح كامل كاركرد این قطعات با هم , و چه ایراداتی می تواند به وجود بیاید و چگونگی بالا بردن راندمان صحبت خواهیم كرد .

_ احتراق درونی : جهت پی بردن به نحوه كاركرد موتورهای احتراق درونی , به كار بردن تصویر ذهنی شما موثر خواهد بود . یك مثال خوب در این راستا توپهای جنگی قدیمی هستند كه شما احتمالا آنها را در فیلمهایا موزه ها دیده اید . در آنجا سربازها درون لوله توپ را با باروت پركرده سپس یك گوی فلزی ( كه همان توپ است ) را درون آن قرار می دهند و با روشن كردن فیتیله ای كه به باروت متصل می شود عمل شلیك صورت میگیرد . به این عمل احتراق درونی میگویند , ولی تجسم اینكه این چه ارتباطی با موتور خودرودارد كمی مشكل است .
مثال نزدیكتر به موضوعمان می تواند این باشد : فرض كنید كه شما یك تكه لوله پلیكا با قطر حدودا هفت و نیم سانتی و به طول حدودا یك متر را در اختیار دارید . اگر شما یك سر آن را كاملا ببندید و یك قطره بنزین درون لوله بریزید , سپس یك سیب زمینی را با فشار به درون لوله بفرستید ( البته من پیشنهاد میكنم كه همچین كاری را انجام ندهید و فقط فرض آن كافی می باشد ) چیزی كه به دست خواهیم آورد یك وسیله است كه در عام به آن توپ سیب زمینی می گویند . وقتی كه سوخت آن وسیله را با یك جرقه آشنا نمایید , اتفاق جالبی كه می افتد این است كه سیب زمینی می تواند تا حدود 150 متر به هوا پرتاب شود.

توپ سیب زمینی از همان ایده ای كه پشت موتور های درون سوز است استفاده می نماید . اگر شما مقدار خیلی ناچیزی از یك سوخت با انرژی بالا ( مانند بنزین ) را در یك محوطه بسته كوچك قرار دهید و آن را مشتعل سازید , مقدارقابل توجهی انرژی آزاد خواهد شد آنهم به صورت گاز منبسط . شما می توانید از این انرژی جهت پرتاب یك سیب زمینی به 150 متری استفاده نمایید.

دراین حالت انرژی تبدیل به حركت سیب زمینی می شود . شما همچنین می توانید از این انرژی جهت مصارف جالبتری استفاده نمایید . برای مثال اگر شما بتوانید یك چرخه به وجود آورید كه بتواند این انفجارها را صد بار در دقیقه انجام دهد و اگر شما بتوانید انرژی تولیدی را جهت كارهای مفید مهار نمایید چیزی كه به دست می آید ساختار موتور یك ماشین است .
تقریبا تمامی خودروهای امروزی جهت تبدیل بنزین به حركت از موتورهایی كه به آنها چهار زمانه میگویند استفاده می نمایند . به این سیستم چهار زمانه همچنین چرخه اتو نیز میگویند
( otoo cycle ) . كه این نام برای یادبود نیكولای اتو مخترع این سیستم در سال 1867 میلادی می باشد .
در تصویر زیر می توانید تصویر یك سیستم چهار زمانه را مشاهده نمایید .

شرح تصویر : A- سوپاپ ورودی انگشتی سوپاپ B - قالپاق روی سوپاپ C - دریچه ورودی

D - سر E - خنك كننده F - بدنه پوسته موتور G - كارتر ( مخزن روغن ) H - مخزن روغن

I - میل بادامك J - سوپاپ تخلیه انگشتی سوپاپ K - شمع L - دریچه تخلیه M - پیستون

N - شاتون O - یاتاقان شاتون P - میل لنگ

شرح نمودار پایین تصویر : 1 - تنفس 2- فشرده سازی 3- احتراق 4- تخلیه



شما در تصویر می توانید مشاهده نمایید كه یك قطعه به نام پیستون جانشین سیب زمینی در توپ سیب زمینی می باشد . این پیستون توسط یك شاتون به میل لنگ متصل می شود . با چرخش میللنگ حالت دوباره مسلح شدن توپ را به وجود می آورد . اینجا اتفاقاتی را كه در چرخه موتور رخ می دهند را لیست می كنیم .

پیستون در بالا شروع می كند , سوپاپ ورودی باز میشود , پیستون به طرف پایین حركت می كند تا به موتور اجازه دهد كه سیلندر پر از هوا و بنزین شود . به این عمل سیكل تنفس می گویند . فقط مقدار خیلی خیلی كمی بنزین لازم است كه با هوا مخلوط شود تا این سیستم درست عمل كند .

سپس پیستون باز میگردد تا این مخلوط هوا و سوخت را فشرده سازد , این عمل فشرده سازی احتراق یا انفجار را به مراتب قویتر و موثرتر می سازد .

وقتی كه پیستون به بالای سیكل می رسد , شمع اقدام به تولید یك جرقه می نماید تا بنزین مشتعل شود . مقدار بنزین موجود درسیلندر محترق گشته و پیستون را با فشار به سمت پایین میراند .

وقتی كه پیستون به قسمت پایین چرخه می رسد , سوپاپ تخلیه باز شده و دود و مواد خروجی به سمت سیستم اگزوز خودرو هدایت می شوند حال موتور آماده است برای چرخه یا سیكل بعدی و سپس مجددا سوپاپ ورودی باز می شود وسیلندر پر از هوا و سوخت می شود .

توجه داشته باشید كه حركتی كه محصول یك موتور درونسوز می باشد یك حركت دورانی می باشد در حالی كه محصول توپ سیب زمینی یك حركت طولی و یا مستقیم بود . در موتورحركت مستقیم میللنگ به حركت دورانی تبدیل می شود , حركت دورانی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار می باشد زیرا ما می خواهیم توسط آن چرخهای خودرو را به گردش در آوریم
دو مسئله دیگر كه ذكر آنها حائض اهمیت می باشد عبارتند از :

موتورهای درون سوز انواع مختلفی دارند . موتورهای با توربین گازی یك نوع دیگر از این نوع موتورها می باشد . موتورهایی كه به صورت توربین گازی می باشند مزایای قابل توجه و معایبی دارند , اما بزرگترین عیب آنها در حال حاضر هزینه بالای ساخت می باشد . در نتیجه در حال حاضر زیاد مقرون به صرفه نمی باشد كه این سیستم را برروی خودروها به كار گیرند موتورهایی هم وجود دارند كه به آنها موتورهای احتراق خارجی یا برون سوز می گویند . بهترین مثال برای اینگونه موتورها , قطارهای قدیمی و قایقهای بخاری می باشند . سوخت ( ذغال سنگ , چوب , نفت , .... ) در یك موتور بخار در بیرون موتور می سوزد تا بخار به وجود آورد , و این بخار تولیدی تبدیل به حركت در موتورمیشود . البته موتورهای درونسوز سیار دقیقتر ( سوخت كمتری نسبت به مسیری كه طی می كنند ) از موتورهای برون سوز می باشند , بعلاوه اینكه موتورهای درونسوز بسیار كوچكتر و سبكتر از موتورهای برون سوزمی باشند . پس این مسئله نشان می دهد كه چرا ما خودروهایی با موتورهای برونسوز در خیابانها مشاهده نمی كنیم . تقریبا تمام خودروهای امروزی از موتورهای درونسوز استفاده می كنند زیرا : نسبتا دقیقترند ( نسبت به موتورهای برون سوز )
- ارزان قیمت ترند ( نسبت به موتورهای توربین گازی ) آسانتر می توان به آنها سوخت رساند , یا باك آنها را پر كرد. ( نسبت به خودروهای الكتریكی ) حالا اجازه دهید قسمتهای مختلفی را بررسی می كنیم كه باعث می شوند این اتفاقات رخ دهند .

قسمتهای یك موتور:

بگذارید مجددا از همان تصویری كه در قسمت قبل استفاده نمودیم استفاده نماییم تا بتوانیم تك تك قسمتهای یك موتور ساده 4 سیلندر را شناسایی نماییم .

شرح تصویر : A- سوپاپ ورودی انگشتی سوپاپ B - قالپاق روی سوپاپ C - دریچه ورودی

D - سر E - خنك كننده F - بدنه پوسته موتور G - كارتر ( مخزن روغن ) H - مخزن روغن

I - میل بادامك J - سوپاپ تخلیه انگشتی سوپاپ K - شمع L - دریچه تخلیه M - پیستون

N - شاتون O - یاتاقان شاتون P - میل لنگ

شرح نمودار پایین تصویر : 1 - تنفس 2- فشرده سازی 3- احتراق 4- تخلیه


سیلندر : یكی از بخشهای اصلی موتورسیلندر آن می باشد . پیستون در درون سیلندر به حركت در می آید . موتوری كه اینجا در موردش صحبت شد یك موتور یك سیلندر است ,مانند یك ماشین چمن زنی , در موتورهای چند سیلندر , سیلندرها معمولا به سه گونه آرایش می یابند : خطی – خورجینی یا تخت . در تصویر زیر یك موتور چهار سیلندر با آرایش خطی را مشاهده می نمایید: .


در تصویر زیر یك موتور شش سیلندر با آرایش خورجینی را مشاهده میفرمایید كه در این حالت سیلندرها نسبت به یكدیگر از زاویه مشخص برخوردارند: .


درتصویر زیر یك موتور چهار سیلندر با آرایش تخت را مشاهده می فرمایید در این حالت سیلندرها در دوطرف افقی به صورت متضاد نسبت به هم قرار می گیرند .


حالات مختلف قرار گرفتن سیلندرها باعث شخصیتهای متنوعی برای موتور می شوند كه عبارتند از نرمی در كاركرد , قیمت تولید , اندازه و شكل ظاهری كه این آرایشها برای خودروهای مختلف باكاربردهای مختلف به كار گرفته می شوند .

شمع : شمع تامین كننده جرقه ای است كه باعث احتراق مخلوط هوا و سوخت می شود . این جرقه باید در زمان صحیح صورت گیرد تا باعث شود سایر اجزا به درستی عمل كنند .

سوپاپها : سوپاپهای ورودی و خروجی باید در زمان مقرر باز شوند تا مخلوط هوا و سوخت را به داخل سیلندر و دود را به خارج هدایت نمایند . در زمان فشرده سازی و احتراق سوپاپها باید كاملا بسته باشند تا احتراق به صورت صحیح صورت گیرد .
- پیستون : یك قطعه استوانه ای شكل می باشد كه در سیلندر حركت می كند .
- رینگ پیستون : رینگ پیستون قسمتی است كه باعث آب بندی فاصله بین دیواره بیرونی پیستون و دیواره داخلی سیلندر می شود . این رینگ دو خاصیت دارد :
- در زمان فشرده سازی و احتراق از فرار مخلوط هواوسوخت از اطراف پیستون جلوگیری می كند .
از ورود روغن به محوطه احتراق از اطراف سیلندر جلوگیری می كند .
بیشتر خودروهایی كه روغن سوزی دارند و روغن كم می كنند به این علت است كه رینگ پیستونهای آنها خاصیت خود را از دست داده اند و روغن از آنها گذشته و به محفظه احتراق راه می یابد . در این صورت روغن نیز با مخلوط هوا و سوخت می سوزد .
- محفظه احتراق :
محوطه ای است كه عمل فشرده سازی و احتراق در آن صورت می گیرد .
با بالاو پایین رفتن پیستون , شما می توانید مشاهده نمایید كه محفظه احتراق تغییر اندازه مید هد . در این محفظه حداكثر بزرگی و حداقل كوچكی اندازه یك مقدار مشخص می باشد . اختلاف بین این دو اندازه را حجم موتور می نامند كه آن مقداررا با مقیاس لیتر یا سی سی ( سانتیمتر مكعب كه هر 1000 سانتیمتر مكعب برابر یك لیتر است ) می سنجند . پس اگر شما یك موتور 4 سیلندر دارید كه حجم هر سیلندر نیم لیتر یا 500 سی سی باشد نتیجتا شما یك موتور 2 لیتر در اختیار دارید . اگر شما یك موتور شش سیلندر خورجینی با حجم هر سیلندر به همان اندازه یعنی نیم لیتر در اختیارداشته باشید نتیجتا شما یك موتور سه لیتر وی شش دارید .
در حالت عمومی حجم موتور نمایانگر قدرت موتور است . یك سیلندر با حجم 500 سی سی میتواند دو برابر یك سیلندر با حجم 250 سی سی مخلوط هوا و سوخت درخود جای دهد . پس نتیجتا شما می توانید انتظار حدود دوبرابر قدرت بیشتر از سیلندر بزرگتر داشته باشید ( البته اگر تمام مقیاسها دیگر برابر باشند ) . پس برای بالا بردن قدرت موتور شما می توانید تعداد سیلندرها را بیشتر كنید و یا حجم موتور را بالا ببرید ( یا هر دو )
- شاتون :
شاتون پیستون را به میللنگ متصل می كند . دو سر اتصال شاتون قابل چرخش می باشد تا بدین وسیله با قرار گرفتن در زوایای مختلف باعث انتقال حركت بین پیستون و میللنگ گردد .
- میللنگ :
این وسیله باعث تبدیل حركت طولی پیستون به حركت گردشی با دورانی می شود .
- مخزن روغن :
میللنگ در مخزن روغن واقع می شود . این مخزن دارای میزانی روغن می باشد كه در پایین ( كارتر ) می باشد

باتشکر:علیرضاناصرالاسلامی



دانلود اهنگ

دانلود

دانلود رایگان

دانلود نرم افزار

دانلود فیلم

دانلود فیلم

شادزیست

قالب وبلاگ

لیمونات

شارژ ایرانسل

تک باکس

دانلود نرم افزار

mouse code|mouse code

كد ماوس